Gletsjers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Bert - WaarBenJij.nu Gletsjers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Bert - WaarBenJij.nu

Gletsjers

Door: reis2012

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Zondag 22 jan.
Met regen uit het gezellige Blackball vertrokken richting een bedrijf waar jade verwerkt wordt tot sieraden en siervoorwerpen. Rotsblokken vallen in de rivier en worden met de stroom meegevoerd, daar zitten stukken groensteen oftewl jade tussen. Die zijn veel zwaarder dan gewone rotsstenen. In de fabriek worden ze bewerkt. In de winkel kun je dure maar mooie voorwerpen kopen. Na boodschappen in een enorme supermarkt ingeslagen te hebben, gingen we opweg naar eerst de Franz Josef gletsjer. Een zogenaamde warme gletsjer van 10 km lengte, die uitkomt in subtropisch regenwoud. Een warme gletsjer gaat dan weer een paar jaar vooruit (wordt dus langer) en dan weer een periode achteruit. De FJ gletsjer, genoemd door een oostenrijkse geoloog naar zijn keizer, verschuift een paar meter per week. We maakten een wandeling door rotsachtig terrein naar de voet van de gletsjer. Alleen met gidsen mag je verder. Dat gaan we dus morgen doen op zijn broertje, de Fox Glacier gletsjer. We verblijven in een prachtig huisje met fantastisch uitzicht op de bergen. We zitten nu om 21.00 uur nog heerlijk buiten. Nu nog de kea, een nzl papagaai, spotten die hier veel voor schijnt te komen.
Maandag 23 jan.
Vanmoregen naar de Fox Glacier gletsjer geweest. Marijke moest andere bergschoenen en sokken aan. We kregen ook al sneeuwijzers mee voor onder de schoenen op de gletsjer. Na een uurtje aangekomen aan de voet van de 13 km lange gletsjer. De sneeuw wordt boven op de berg in een soort kom van wel 30 km2 opgevangen en via de gletsjer naar beneden afgevoerd. In het begin loop je op een ijslaag van 100m omhoog. Onderweg borrelen stroompjes op met glashelder water en loop je langs diede gleuven. Alles heel indrukwekkend. We hadden gelukkig prachtig helder weer, want meestal valt er aan de voet van de gletsjer wel twee meter water per jaar en 100 meter hoger wel 5 meter regen. Ook `s avonds konden we de top van de hoogste berg van nzl, Mount Cook(3700m) nog zien. `s middags hadden we nog een wandeling gemaakt langs lake Matheson, een zogenaamd ketelmeer dat ongeveer 10.00 jaar geleden door de schurende werking van het ijs, is ontstaan. Het wordt ook wel Mirror Lake genoemd, vanwege de weerspiegeling van de bergtoppen in het water.
`s Avonds inderdaad nog de brutale kea`s gezien en in het dinker nog een rondje door het b os gemaakt om de glimwormen te zien. Deze zitten in de struiken en het lijkt net of er kerstverlchting in hangt.